اخبار   
 

 گودبرداری برج 38 طبقه الهیه در فضای سبز

در میان دهها برجی که در الهیه ساخته شده در حال حاضر یک مورد بیشتر جلب توجه می کند. در جنوب خیابان صحرا یک پارک عمومی وجود دارد...

گودبرداری برج 38 طبقه الهیه در فضای سبز

در میان دهها برجی که در الهیه ساخته شده در حال حاضر یک مورد بیشتر جلب توجه می کند. در جنوب خیابان صحرا یک پارک عمومی وجود دارد که به ناگاه بخشی از این فضای سبز از روی زمین پاک شد و شهرداری تهران مجوز ساخت یک برج 38 طبقه (32 طبقه روی زمین) را صادر کرده است.



به گزارش مسیر آنلاین، منطقه الهیه از دهه 70 به بعد و زمانی که کرباسچی بدون در نظر گرفتن طرح های جامع و تفصیلی و توجه به بافت سبز و وجود باغهای متعدد در آن منطقه، الهیه را مناسب برای برج سازی تشخیص داد به بهشت برج سازان تبدیل شد. از آن زمان به بعد بلندترین برج­های تهران در الهیه بالا رفت.

اگرچه در نتیجه مخالفت های وزیر وقت مسکن (عباس آخوندی) در سال 1375 (یکسال مانده به پایان دولت)، مدتی ساخت برج ها متوقف شد ولی با تغییر دولت و آمدن علی عبدالعلی زاده مجددا برج سازی در الهیه جان گرفت.

در دهه هشتاد با روی کارآمدن آبادگران در شورای شهر، بدعتی با نام ساخت «برج باغ» (30% زمین بلند مرتبه و 70%باغ) به جان بازمانده باغات الهیه افتادند.

این روند با روی کار آمدن قالیباف با همراهی غراوی (معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه وشهرسازی دولت دهم) ادامه یافت.

وضعیت به صورتی درآمد که کمیسیون ماده 5 و شهرداران مناطق به ویژه مناطق شمالی تهران تامین سرمایه پروژه های سنگین شهرداری تهران همچون بزرگراه امام علی، پل صدر، دریاچه چیتگر و ... برعهده گرفتند و مجوزهای تغییر کاربری باغات و زمین های بزرگ شهر به بانک ملت و بانک انصار و سایر بانکها در قالب پروژه های باغ جمشیدیه، اطلس مال، اطلس پلازا و ... و بابک زنجانی ها (پروژه ایران زمین) داده شد تا کلان پروژه هایی چون پل صدر - که ضروریست از منابع ملی تامین مالی شوند- ، سریع تر به پیش روند.

اگر نبود باغ سفارت خانه­ های آلمان و روسیه و ترکیه و برخی مکان های عمومی دیگر، شاید امروز تنها نامی از باغات الهیه باقی مانده بود.

در میان دهها برجی که در الهیه ساخته شده یا در حال ساخت است در حال حاضر یک مورد بیشتر جلب توجه می کند. در جنوب خیابان صحرا یک پارک عمومی وجود دارد که به شکل زیبایی درختکاری شده بود. به ناگاه بخشی از این فضای سبز از روی زمین پاک شد و همانطور که در نقشه هوایی دیده می شود درختان این بخش از پارک از بین رفتند و به جای این پارک، شهرداری تهران مجوز ساخت یک برج 38 طبقه (32 طبقه روی زمین) را به شماره 47934 صادر کرده است. سوالات زیادی در اینجا به ذهن می رسد:

- آیا این پروانه با مجوز کمیسیون ماده 5 صادر شده است؟ چه کسانی و با چه توجیه فنی و شهرسازی اجازه داده اند که فضای سبز شهری به برج 36 طبقه تبدیل شود؟

- آیا دوباره شهرداری بابت بدهی هایش به پیمانکاران بخشی از فضاهای متعلق به مردم همچون پارکینگ های عمومی و فضاهای سبز شهری و میادین تره بار را قربانی کرده است؟

- شرکای "کیانوش افشین و شرکا" چه کسانی هستند که توانسته مجوز چنین کاری را دریافت کند؟ امروز در شهر تهران تابلوهای زیادی دیده می شود که بر روی آنها اسم یک فرد به همراه شرکا به عنوان مالک ذکر شده است. آیا عنوان "شرکا" پوششی برای قدرت های صاحب پول و ثروت نیست که نمی خواهند شناخته شوند؟

- آیا این بار عباس آخوندی و معاون شهرسازی او (حناچی) می تواند همانند سال های 75 و 76 برج سازی در باغات الهیه را متوقف کنند یا باز هم این روند تا سال پایانی دولت ادامه خواهد یافت؟

- آیا دادستانی تهران بنابر نص صریح دستور رهبری در خصوص مفاسد اقتصادی و نامه آیت الله املی لاریجانی به عرصه تخریب فضای سبز و باغات ورود پیدا خواهد کرد؟

- و آیا اعضای شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم همچنان می خواهند نظاره گر این اتفاقات باشند؟


محدوده پارک در سال 2012 میلادی


بخش قرمز رنگ از پارک حذف شده است (2013 میلادی)


شروع عملیات گودبرداری در زمینی که قبلا فضای سبز بوده است


گودبرداری بخشی از زمین پارک


مشخصات پروژه


درختان باقی مانده از پارک قابل مشاهده هستند

  منبع : خبرگزاری مسیر آنلاین
  12:44   شنبه 20 اردیبهشت 1393  
 نظرات